Leerdoelen sem.2

Leerdoelen semester 2:

creativiteit

- Graag zou ik willen dat ik creatief kan leren omgaan met de middelen die ik tot mijn beschikking heb.
Stappenplan:
1. Eerst bedenken wat er allemaal mogelijk is met de middelen die ik heb.
2. fantasie erop los laten.

Zelfreflectie:
Ik ben niet iemand die goed is in fantaseren, het zal dan ook lastig worden om mijn fantasie los te laten en ervoor zorgen dat ik creatief kan omgaan met de middelen die ik heb. Wel zou ik dat graag willen leren.

- Meer 'out of the box' denken.
Stappenplan:
1. 'gewoon doen' niet aarzelen dat het niet gaat lukken.
2. Mezelf niet laten belemmeren door de gedachte gang dat een idee in werkelijkheid niet kan werken.

Zelfreflectie:
Ik ben wel iemand die risico's durft te nemen. Alleen is zijn het meestal risico's waarvan ik redelijk zeker ben dat het haalbaar is. Maar ik wil leren om geen lijnen voor mijn gedachte gang op te stellen die mij beperken.

- Niet denken dat iets onmogelijk is maar ervoor zorgen dat het mogelijk wordt.
Stappenplan:
1. Door out of the box te gaan denken zonder limieten kan ik het onmogelijk mogelijk maken.
2. daar waar het onmogelijk blijkt te worden proberen een oplossing te bedenken zodat het toch mogelijk wordt.
3. Er zal altijd wel een weg zijn om het mogelijk te maken.

Zelfreflectie:
Soms wil het voorkomen om van te voren al te roepen dat het onmogelijk is om iets voor elkaar te krijgen. Hier wil ik van af komen. Ik wil proberen en het zelf ondervinden dat het onmogelijk is en er dan een oplossing voor te verzinnen. Niet het idee weg gooien en er niks mee doen en er vervolgens achter komen dat het iemand anders wel gelukt is.

rapporteren

- Leren hoe en wat de regels zijn bij het opstellen van een rapport.
Stappenplan:
1. Bestand met regels waar een rapport aan moet voldoen op j-schijf doornemen.
2. Na het opstellen van een rapport controleren of het volgens het protocol is uitgevoerd.

zelfreflectie:
Rapporten schrijven is niet mijn sterkste punt. Maar aangezien we vaker rapporten moeten schrijven lijkt het mij erg handig om dit goed te kunnen beheersen.

- Formeel rapport opstellen qua opbouw en taal gebruik en het duidelijk overbrengen van mijn boodschap.
Stappenplan:
1. Weten waarover ik een rapport moet schrijven en hoe ik dat ga aan pakken.
2. Checken of mijn verhaal duidelijk is en het rapport door een mede student laten beoordelen.
3. Ook hierbij controleren of het volgens het bestandje dat op de j-schijf staat geschreven is.

Zelfreflectie:
Met woorden kan ik mijn verhaal duidelijk maken. Maar nu wil ik het ook kunnen door middel van een rapport. Ook is het opbouwen van een formeel rapport niet mijn sterkste punt, daarom heb ik dit punt als leerdoel opgesteld.
 - Zoveel mogelijk te weten komen over soorten rapporten, hiermee bedoel ik waar de verschillen zitten qua doelgroep, taalgebruik en opbouw.
Stappenplan:
1. Bestandje op j-schijf raadplegen.
2. Zoveel mogelijk opzoeken op googel over rapporteren.
3. Bestandje maken met een samenvatting over hoe bepaalde rapporten geschreven moeten worden.

Zelfreflectie:
Een rapport schrijven kan ik wel. Maar nu wil ik een juist opgestelde rapport kunnen schrijven. Die tevens gericht is naar een specifiek doelgroep qua taalgebruik en opbouw. 

informatievaardigheid

- Juiste informatie uit een bron halen en dat vervolgens op de juiste manier toepassen.
Stappenplan:
1. Leren wat voor informatie nuttig is en gebruikt kan worden.
2. Op de juiste manier in eigen woorden schrijven.
3. Checken of het geheel klopt.

zelfreflectie:
Meestal lees ik alle informatie die ik kan vinden en besluit dan pas om te gaan kiezen wat juist is en wat niet. Maar dit kost veel tijd. Daarom wil ik leren om juiste informatie uit een bron te halen en vervolgens dit op de juiste manier toe te passen.

- Betrouwbaarheid van bronnen kunnen controleren en herkennen.
Stappenplan:
1. Opzoeken hoe je een bron kan controleren.
2. Vervolgens over een bepaalde onderwerp informatie zoeken en de betrouwbaarheid van de bron checken. Door middel van zelfde informatie op een ander zoekmachine te zoeken en te vergelijk .
3. Dit een paar keer doen zodat ik er behendigheid in krijg.

Zelfreflectie:
9 van de 10 keer als ik informatie opzoek weet ik waar ik moet zijn voor betrouwbare informatie. Maar aangezien ik mijn zoekvelden wil uitbreiden wil ik leren om de betrouwbaarheid van mijn bron te kunnen controleren. 
   
- uitvogelen wat het beste manier is om naar betrouwbare bronnen te zoeken.
Stappenplan:
1. Onderzoeken waar de meest betrouwbare informatie te vinden is.
2. Leren hoe bepaalde site's werken als het gaat om het zoeken van informatie.

Zelfreflectie:
Meestal zoek ik mijn informatie op googel. Tot nu toe is dit goed gegaan en ben ik op informatie tegen gekomen die erg betrouwbaar bleek te zijn. Maar ik wil leren om voortaan ook boeken en onderzoeksrapporten als informatie bron te gebruiken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten