Conflicthantering informatie


Conflicthantering informatie



Conflicthantering Info

Hieronder zal het een en ander met betrekking tot verschillende conflicthantering stijlen toegelicht worden. Deze informatie hebben we tevens tijdens de lessen van MSC-14 toegerijkt gekregen.
       

Warm conflict

Een warm conflict in een team vindt plaats tijdens  de volgende momenten:

-          Wanneer de discussie vast komt te lopen, dan krijgen de gesprekken een persoonlijk twist.

-          Teamleden blijven bij het bespreken van dezelfde punten.

-          Als het gesprek negatief blijft, wordt het verdere proces bemoeilijkt.

Deze conflicten, wanneer over een persoon, nemen vaak plaatst wanneer de persoon in kwestie niet aanwezig is. Deze conflicten zijn vaak veel emotioneler. Warme conflicten focussen zich vaak op:

-          Verleden

-          Emoties

-          Macht

-          Persoonlijkheid

-          Confrontatie
 

Koude conflicten

Deze zijn vaak langdurig. Emoties worden vaak niet uitgesproken waardoor de frustratie zich opbouwt. Dit zijn vaak zakelijke discussie en gaan om feiten. Een voorbeeld is ‘’We gaan dit project zo aan pakken, dus bereid je maar alvast voor. Of je nu wilt of niet.’’

Koude conflicten focussen zich vaak op:

-          Principe

-          Ideeën

-          Discussies

-          Problemen

-          Toekomst
 

Conflict aanjagers

Het aanjagen van een conflict om tot de de kern van een probleem te komen. Een klein voorbeeldje hiervan is: Op je werk telkens iemand ontlopen om een discussie mee te voeren. Een klein conflict aanjager kan er voor zorgen dat ze de discussie wel gaan voeren en wellicht tot een oplossing kunnen komen.


Conflict af remmer

Dit is bijvoorbeeld het open blijven staan voor meningen. Hiermee wil je het conflict minder waarde geven. Hiermee kan je een conflict mee koud krijgen. Elke keer zeggen dat je iets gaat doen zodat de ander zijn mond maar houdt. Vervolgens niks uitvoeren.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten