Conflicthantering informatie
Conflicthantering
Info
Hieronder zal het een en
ander met betrekking tot verschillende conflicthantering stijlen toegelicht
worden. Deze informatie hebben we tevens tijdens de lessen van MSC-14
toegerijkt gekregen.
Warm
conflict
Een warm conflict in een team
vindt plaats tijdens de volgende
momenten:
-
Wanneer de
discussie vast komt te lopen, dan krijgen de gesprekken een persoonlijk twist.
-
Teamleden blijven
bij het bespreken van dezelfde punten.
-
Als het gesprek
negatief blijft, wordt het verdere proces bemoeilijkt.
Deze conflicten, wanneer over
een persoon, nemen vaak plaatst wanneer de persoon in kwestie niet aanwezig is.
Deze conflicten zijn vaak veel emotioneler. Warme conflicten focussen zich
vaak op:
-
Verleden
-
Emoties
-
Macht
-
Persoonlijkheid
-
Confrontatie
Koude
conflicten
Deze zijn vaak langdurig.
Emoties worden vaak niet uitgesproken waardoor de frustratie zich
opbouwt. Dit zijn vaak zakelijke discussie en gaan om feiten. Een
voorbeeld is ‘’We gaan dit project zo aan pakken, dus bereid je maar alvast
voor. Of je nu wilt of niet.’’
Koude conflicten focussen
zich vaak op:
-
Principe
-
Ideeën
-
Discussies
-
Problemen
-
Toekomst
Conflict
aanjagers
Het aanjagen van een conflict
om tot de de kern van een probleem te komen. Een klein voorbeeldje hiervan is:
Op je werk telkens iemand ontlopen om een discussie mee te voeren. Een klein
conflict aanjager kan er voor zorgen dat ze de discussie wel gaan voeren en
wellicht tot een oplossing kunnen komen.
Conflict
af remmer
Dit is bijvoorbeeld het open
blijven staan voor meningen. Hiermee wil je het conflict minder waarde geven.
Hiermee kan je een conflict mee koud krijgen. Elke keer zeggen dat je iets gaat
doen zodat de ander zijn mond maar houdt. Vervolgens niks uitvoeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten