Gesprekstechnieken
Leerdoelen
Hieronder
zullen er een aantal leerdoelen opgesteld worden met betrekking tot
gesprekstechnieken.
1)
Emoties van de
wederpartij beter en sneller herkennen. Hierdoor weet je hoe je het gesprek
vorm kan geven
2)
Meer gebruik
maken van luisteren, samenvatten en doorvragen. Hiermee kan je de kern van een
gesprek bereiken.
3)
De juiste vragen
stellen. Dus niet gesloten vragen.
Nulmeting
Van
nature ben ik een temprament vol persoon. Dit krijg ik ook vaak te horen. Ik ontloop
een discussie of een gesprek bijna nooit. Doordat ik tempramentvol ben, kan ik
een gesprek moeilijk ontwijken. Tevens kan ik agressief over komen als het een
gesprek betreft over dat ik ontereht benadeeld wordt in mijn ogen.
Een
gesprek voeren kan ik wel. Maar de technieken die ik bewust of onbewust toepas
tijdens een gesprek, daar weet ik nog niet veel van af.
Doelstelling
Het
doel zal zijn om de technieken achter bepaalde gesprekken te onderzoeken en te
linken aan praktijk. Dus wat voor techniek zal er toegepast moeten worden als
men je aanvallend/ beschuldigend benaderd. Hoe pak je dit op correcte wijze aan
en wat voor technieken zijn er om dit soort gesprekken te voeren.
PVA
Er
zullen bronnen geraadpleegd worden over de verschillende gesprekstechnieken,
die gehandhaafd kunnen worden tijdens een gespreks voering. Tevens zal er zich
een situatie moeten voordoen waarbij je de technieken toe kan passen. Hiermee
kan je het gesprek valideren met de technieken die hierbij horen.
Door
gebruik te maken van technieken en deze bewust toe te passen. Kan men zich
beter verdedigen/ verwoorden in bepaalde situaties. Tevens kunnen met bepaalde
tehnieken naar de kern van het gesprek gezocht worden. 9 van de 10 keer blijkt
dat het probleem dan totaal ergens anders ligt, dan in eerste instantie gedacht
werd.
Aan
de hand van een voorbeeld gesprek in het dageliijkse leven laten zien dat je
bepaalde technieken toegepast hebt en wel op correcte wijze. Hiermee kan
vervolgens aangetoond worden dat je gesprekstechnieken kan en hebt toegepast.
Uitvoerining
Tijdens
Pro-03 werd ik aan tafel geroepen en kreeg ik vanuit een leraar en
projectleider een opdracht. Deze opdracht moest ik op papier zetten, zodat zij
konden controleren of ik de opdracht begrepen had. Vervolgens heb ik de
opdracht uitgevoerd aan de hand van de opgeschreven punten. De uitgewerkte
opdracht werd door de projectleider afgekeurd. Ik handelde hierop door te
verwijzen naar de punten die ik op papier had gezet. Hierbij werd beweerd dat
ik de opdracht niet goed begrepen had. (ik bleef rustig en ging er niet al te
diep op in) wel ben ik naar de leraar geweest. Hij vertelde mij dat hij geen
tijd had voor dit soort zaken en ik het zelf maar moest oplossen. De gesprekken
liepen stroef en er waren geen overeenkomsten tussen de partijen.
Bewijzen
Uiteindelijk
heb ik dit zelf opgelost door dit keer over mij heen te laten lopen. Want ik
wist dat als ik er dieper op in zou gaan, ik ten eerste meer tijd zou
verliezen, ten tweede er meer gezeik bij zou komen kijken. Waar ik geen
behoefte aan had.
Ik
heb in 1 van de gesprekken (tegen mijn principes in) moeten zeggen dat ik fout
zat en ik de opdracht zou verbeteren. Ik heb de opdracht verbeterd en ik kreeg
dit keer complimenten.
Ik
heb geleerd dat je niet altijd een discussie aan moet gaan ookal heb je gelijk.
Soms kun je veel tijdsverlies voorkomen door gewoon weg niet tempramentvol te
zijn.
1
van de gesprekstechnieken die ik hierbij heb toegepast is geen gesprekstechniek
toepassen. Als ik hier een gesprekstechniek had toegepast dan zou de sitiuatie
geescaleerd zijn. Omdat de projectleider koppig vasthield bij wat hij in zijn
hoofd had zitten. Wel komen de technieken over terughoudend zijn hierbij aan te
pas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten