Gesprekstechnieken


Gesprekstechnieken


Leerdoelen

Hieronder zullen er een aantal leerdoelen opgesteld worden met betrekking tot gesprekstechnieken.

1)     Emoties van de wederpartij beter en sneller herkennen. Hierdoor weet je hoe je het gesprek vorm kan geven

2)     Meer gebruik maken van luisteren, samenvatten en doorvragen. Hiermee kan je de kern van een gesprek bereiken.

3)     De juiste vragen stellen. Dus niet gesloten vragen.


Nulmeting

Van nature ben ik een temprament vol persoon. Dit krijg ik ook vaak te horen. Ik ontloop een discussie of een gesprek bijna nooit. Doordat ik tempramentvol ben, kan ik een gesprek moeilijk ontwijken. Tevens kan ik agressief over komen als het een gesprek betreft over dat ik ontereht benadeeld wordt in mijn ogen. 

Een gesprek voeren kan ik wel. Maar de technieken die ik bewust of onbewust toepas tijdens een gesprek, daar weet ik nog niet veel van af.

Doelstelling

Het doel zal zijn om de technieken achter bepaalde gesprekken te onderzoeken en te linken aan praktijk. Dus wat voor techniek zal er toegepast moeten worden als men je aanvallend/ beschuldigend benaderd. Hoe pak je dit op correcte wijze aan en wat voor technieken zijn er om dit soort gesprekken te voeren.

PVA

Er zullen bronnen geraadpleegd worden over de verschillende gesprekstechnieken, die gehandhaafd kunnen worden tijdens een gespreks voering. Tevens zal er zich een situatie moeten voordoen waarbij je de technieken toe kan passen. Hiermee kan je het gesprek valideren met de technieken die hierbij horen. 

Door gebruik te maken van technieken en deze bewust toe te passen. Kan men zich beter verdedigen/ verwoorden in bepaalde situaties. Tevens kunnen met bepaalde tehnieken naar de kern van het gesprek gezocht worden. 9 van de 10 keer blijkt dat het probleem dan totaal ergens anders ligt, dan in eerste instantie gedacht werd.  

Aan de hand van een voorbeeld gesprek in het dageliijkse leven laten zien dat je bepaalde technieken toegepast hebt en wel op correcte wijze. Hiermee kan vervolgens aangetoond worden dat je gesprekstechnieken kan en hebt toegepast.   

Uitvoerining

Tijdens Pro-03 werd ik aan tafel geroepen en kreeg ik vanuit een leraar en projectleider een opdracht. Deze opdracht moest ik op papier zetten, zodat zij konden controleren of ik de opdracht begrepen had. Vervolgens heb ik de opdracht uitgevoerd aan de hand van de opgeschreven punten. De uitgewerkte opdracht werd door de projectleider afgekeurd. Ik handelde hierop door te verwijzen naar de punten die ik op papier had gezet. Hierbij werd beweerd dat ik de opdracht niet goed begrepen had. (ik bleef rustig en ging er niet al te diep op in) wel ben ik naar de leraar geweest. Hij vertelde mij dat hij geen tijd had voor dit soort zaken en ik het zelf maar moest oplossen. De gesprekken liepen stroef en er waren geen overeenkomsten tussen de partijen.


Bewijzen

Uiteindelijk heb ik dit zelf opgelost door dit keer over mij heen te laten lopen. Want ik wist dat als ik er dieper op in zou gaan, ik ten eerste meer tijd zou verliezen, ten tweede er meer gezeik bij zou komen kijken. Waar ik geen behoefte aan had. 

Ik heb in 1 van de gesprekken (tegen mijn principes in) moeten zeggen dat ik fout zat en ik de opdracht zou verbeteren. Ik heb de opdracht verbeterd en ik kreeg dit keer complimenten.

Ik heb geleerd dat je niet altijd een discussie aan moet gaan ookal heb je gelijk. Soms kun je veel tijdsverlies voorkomen door gewoon weg niet tempramentvol te zijn. 

1 van de gesprekstechnieken die ik hierbij heb toegepast is geen gesprekstechniek toepassen. Als ik hier een gesprekstechniek had toegepast dan zou de sitiuatie geescaleerd zijn. Omdat de projectleider koppig vasthield bij wat hij in zijn hoofd had zitten. Wel komen de technieken over terughoudend zijn hierbij aan te pas.

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten