leerdoelen

Leerdoelen presenteren:

Aan het einde van de semester:

Tijdens de lessen moeten we vaak presenteren. Hierbij krijgen we feedback van de mede leerlingen en of door de leraar. positieve feedback is altijd welkom, maar helaas was dat niet het geval in het begin. Aan de volgende punten moet ik gaan werken volgens de feedback die ik gekregen heb van de leerlingen en de leraar.

-Meer enthousiasme in mijn toon.
Stappenplan:
1. Oefenen door vaker voor de klas te staan.
2. Aan het einde van ieder presentatie feedback vragen.

Zelfreflectie:

Het is me gelukt om vooruitgang te boeken. Als ik nu feedback krijg dan word mijn enthousiasme met een 'goed' beoordeeld.
  
-Iets meer gebruik maken van de ruimte.
Stappenplan:
1. Vaker erop letten dat ik beweeg.
2. Naar het publiek lopen en zorgen dat ik de aandachtspunt ben.
3. Aan het einde vragen of ik niet te veel heen en weer ging of te weinig.

Zelfreflectie:

Tegenwoordig loop ik rustig heen en weer en zorg ik dat ik de aandacht heb van het publiek. Naar het bord toe om iets aan te wijzen of iets te tekenen/uitleggen en vervolgens weer naar het publiek toe.

-Power point controleren op volledigheid.
Stappenplan:
1. Zelf de power point grondig doorlezen na dat het af is.
2. Een mede student vragen of hij het door wil lezen en beoordelen.
3. Dubbel checken en een lijst bij houden wat er allemaal in moet.

Zelfreflectie:

Het wil nog wel eens voorkomen dat ik iets vergeet te verwerken in de power point. in het vervolg zal ik hier dus extra op moeten letten. 

Dit zijn de punten die nog een beetje beter kunnen. Voor de rest gaat het prima en als het ik iets vaker oefen dan denk ik dat ik rond de 8.5 ga zitten qua cijfer. Wat zou betekenen dat mijn competenties qua presenteren 'wat erg belangrijk is' goed beheers.


Feedback:

Feedback kan handig zijn, vooral als je het kan omzetten in leermomenten waar je later iets aan zult hebben tijdens het uitoefenen van je werk. Feedback bestaat uit een top-tip-top. Dat houdt in dat je eerst iets te horen krijgt wat je goed deed dan krijg je te horen wat beter kon voor de volgende keer en daarna krijg je weer te horen wat je goed deed en zo moet houden.
Soms is het even zoeken hoe je het kan over brengen als feedback zodat de gene die het te horen krijgt er iets van kan leren.



3 belangrijke leerdoelen betreffende samenwerken:

- Gedisciplineerd en gestructureerd te werk te gaan. De gemaakte afspraken nakomen. Zo
niet, dan zullen er gevolgen zijn (uit groep gegooid worden). Zodat iedereen scherp blijft
en dat het project af kan komen.
 
Stappenplan:
1. Strenger optreden als het ergens misgaat.
2. Als er een besluit genomen moet worden over een bepaalde persoon iedereen erbij betrekken in de klas (democratisch)
        3. Professioneel handelen zodra de afspraken niet nagekomen worden.

       Zelfreflectie:
       Het is moeilijker dan ik had gedacht om privé (vriendschap) en zakelijk gescheiden te houden.     Toch      moesten er af en toe besluiten genomen worden zodat de gehele groep niet de dupe zou      worden van de    fouten van 1 of 2 personen.
h


- Goed en efficiënt leren plannen. Zodat er wat meer structuur in mijn slaap ritme komt
en dat ik overzicht kan houden van wat ik allemaal nog moet doen voor huiswerk en
of leerwerk.
Stappenplan:
1. Goed plannen zodat er overzicht is van wat er gebeuren moet.
2. Zodanig plannen dat er een week of 2 uitloop mogelijk is.
3. Zorgen dat ik de planning ook daadwerkelijk gebruik.
Zelfreflectie:
Het lukt me momenteel beter te plannen maar nog steeds ben ik er niet 100% tevreden over. Dit komt denk ik door dat ik mijn slaapritme nog niet onder controle heb. Dus ik al eraan moeten blijven werken.


- Met een grote groep 1 project kunnen lijden en dat zo efficiënt mogelijk.
Communicatie binnen subgroepen en het gehele groep. Zodat uiteindelijk alles goed in
elkaar past.
Stappenplan:
1. Er voor zorgen dat er duidelijke afspraken komen binnen de subgroep en binnen het gehele groep.
2. Zorgen dat iedereen de gemaakte afspraken nakomt.
3. Vaker vergaderingen plannen.

Zelfreflectie:

Het gaat steeds beter met afspraken maken en er vinden steeds minder mis communicaties plaats. Behalve als het gaat om informatie die we van de leraren krijgen. Elk leraar heeft blijkbaar zijn eigen regels en manier van aanpak.


3 leerdoelen betreffende presenteren:

In het begin van het jaar:

Naar aanleiding van de verbeter punten die ik kreeg van de klas en de leraar tijdens de presentatie, heb ik drie leerdoelen opgesteld die eventueel beter kunnen voor in het vervolg.


1. Ik wil leren om mijn stem beter te gebruiken, dus werken aan intonatie. Wat normaal wel lukt maar het wennen is om voor de klas te staan.
Stappenplan:
1. Vaker naar voren lopen en gebruik maken van de kans om voor de klas te kunnen staan.
2. Durven hard te praten en met mijn stem te variëren.
3. Feedback als leer moment zien.

Zelfreflectie:
Momenteel heb ik er moeite mee om mijn stem goed te gebruiken. Daarom zal ik meer moeten oefenen met het verbeteren van mijn intonatie. 

2. Ik wil leren om mijn bewegingen te combineren met mijn verhaal. Dus iets meer bewegingen koppelen aan mijn verhaal.
Stappenplan:
1. Om te beginnen random mijn handen gebruiken.
2. Zodra stap 1 gelukt is overstappen naar bewegingen te combineren met verhaal.
3. Niet aarzelen om mijn handen te gebruiken tijdens presenteren.

Zelfreflectie:

Ik kan mijn handen moeilijk in beweging krijgen omdat ik niet gewend ben om voor de klas te staan. Terwijl het heel goed bij de presentatie kan helpen om bewegingen te combineren bij het verhaal dat je verteld. Dit kan het verhaal duidelijker maken.

3. Ik wil ook nog leren de klas in te kijken en iets meer te betrekken, alleen jammer dat helft van de klas of alleen luister of alleen keek. Waardoor ik me automatisch richtte naar de helft dat aan het kijken was.
Stappenplan:
1. Zorgen dat ik goed voorbereid ben zodat ik niet aan mijn verhaal hoef te denken maar meer aan het inkijken van de klas.
2. Zodra stap 1 gelukt is kan ik erop letten dat ik de klas erbij betrek door middel van een open vraag te stellen.

Zelfreflectie:

Ik vind het moeilijk om de klas aan te kijken en tevens mijn aandacht erbij houden dat ik een presentatie moet geven. Daarom moet ik veel oefenen om mijn doelstelling te kunnen behalen.


Leerdoelen vergaderen:

Voor vergaderen waren er voor zover ik als feedback te horen heb gekregen geen enkel punt waar ik aan kon werken. De punten die ik als voorzitten moest doorlopen tijdens de vergadering heb ik allemaal gedaan.
Volgens de feedback formulieren die ik terug kreeg was alles voldoende. Hierdoor kan ik mijn aandacht vestigen op andere leerdoelen om die ook te verbeteren. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten